niedziela, 25 września 2016

DREWNIANE SKARBY MARAMURESZ




 


  KOLEJKĄ  LEŚNĄ  W  DOLINĘ  WAZERU


              Lesiste grzbiety Karpat Marmaroskich to pogranicze Rumunii i Ukrainy, tajemnicze i dzikie; to miejsca, gdzie "woda czysta i trawa zielona" - jakich w naszej Europie coraz mniej.

W tym litologicznie urozmaiconym górotworze rzeka Wazer wyrzeźbiła krętą dolinę o stromych  zboczach porośniętych w niższych piętrach lasem liściastym - głównie to są buki i jawory - i mieszanym; wyżej rosną wspaniałe okazy świerków, a w partiach szczytowych – jodły i gęsta, zbita kosodrzewina.
Im dalej w górę rzeki, dolina staje się głębsza, bardziej mroczna, miejscami skalista, przybierając charakter przełomu; wówczas Wazer jest bystrą, górską rzeką.
Na jednym ze szczytów Karpat Marmaroskich o nazwie Stoh, podobno w grani otaczającej dolinę, w połowie XIXw nasz poeta – romantyk i geograf, Wincenty Pol, postawił kamienny słupek z napisem "Finis Reipublicae".
W czasach II RP północne stoki Gór Marmaroskich znajdowały się w jej granicach, miasto Viseul de Sus, ważny węzeł komunikacyjny regionu nazywało się Wyszów Górny, zaś na górze Stoh spotykały się granice II RP, Czechosłowacji i Rumunii.

Te góry od blisko dwóch stuleci są "zagłębiem" drewna. Do jego "zwózki" nad brzeg Wazeru i do dalszego transportu potrzebowano odpowiednich środków.
W latach 1927 – 1932 wybudowano trasę wąskotorowej kolei leśnej, która właśnie z Wyszowa wiodła w głąb gór wzdłuż doliny Wazeru.
Kolejka oprócz transportu drewna woziła ludzi do pracy, żywność, narzędzia, potrzebną pomoc lekarską, zapewniała łączność przez długie lata. Dziś jest już ostatnią w Europie czynną, parową koleją leśną. 
"Wąskotorówka" wyjeżdża ze stacji w Viseul de Sus w godzinach rannych, a wraca po południu; bywało, że podróż przebiegała z różnymi przygodami i wówczas trwała dłużej. Od końca lat 90-tych ubiegłego stulecia zaczęto ją wykorzystywać także turystycznie – dwa razy w tygodniu.
Pierwsi turyści odbywali podróż w głąb doliny wraz z potrzebnymi do życia robotnikom i strażnikom Parku Krajobrazowego środkami – narzędziami, odzieżą, lekarstwami, żywnością, a zdarzało się również i "towarzystwo" dorodnych wieprzków, cieląt czy też drobiu.
Obecnie trasa kolejki leśnej – mocanity - wiedzie z Viseul de Sus do stacji Paltin i liczy 21,6 km stanowiąc także atrakcję turystyczną regionu.

                                                 Stacja kolejowa Viseul de Sus

Na stacji kolejowej od rana ruch i gwar. Do "leciwych" wagonów kolejki wsiadały grupy wycieczkowe i turyści indywidualni. I ja także odbyłam taką podróż, co prawda bez brykającej, kwiczącej i gdaczącej "żywności" lecz z ludzkim, uczciwym zapleczem gospodarczym, regionalnym zespołem tanecznym i obsługą.

                                                            Odjazd mocanity


Punktualnie o godz. 9.00 dyżurny ruchu machnął chorągiewką i ciężko sapiąca lokomotywka buchając obłokami pary i przeraźliwie gwiżdżąc, ze zgrzytem i stukotem Bóg wie, czego, szarpnęła wagony i ostro ruszyła przed siebie, zmierzając w głąb Gór Marmaroskich z prędkością 5-6 km/godz.

                                           Turyści w wagonie kolejki 


Kolejka parokrotnie zatrzymywała się na przystankach, zwykle przy zabudowaniach. Pasażerowie wysiadali, by rozprostować nogi i ogrzać się w porannym słońcu spacerując brzegiem rzeki, gdyż szczelinami i ubytkami mocno wysłużonych wagoników ciągnął chłód. Po upływie kwadransa dawał się słyszeć ostry gwizd wzywający do zajęcia miejsc, głębokie sapnięcie "maszyny", obowiązkowy obłok pary i kontynuowaliśmy podróż.
   
                                                            Rzeka Wazer

                                                      Kładka dla pieszych

                                                               Dolina Wazeru

                                       Podróż w głąb Gór Marmaroskich

                                                   Krótki postój i czas na... 
   
                                         drugie śniadanie, także dla lokomotywy
   
                     Krótki spacer i rozgrzewka w porannym słońcu, nad Wazerem
   
                                                             Dalsza podróż
   
                                            Malownicza dolina Wazeru
   
                                                Zabudowania mieszkalne
   
                                           Coraz bardziej tajemniczo...
   
                                                            i nastrojowo
   
                                Brama marmaroska do Parku Krajobrazowego
   
                                                         Przełom Wazeru
   
                                                             W kanionie


Po paru godzinach jazdy wzdłuż szemrzącego Wazeru, pachnącego lasu, czasem wśród ścian skalnych, osiągnęliśmy końcową stację Paltin. 
    
                                             Stacja końcowa dla turystów
   
                                                                        Paltin


Urodziwa pani konduktorka elegancką angielszczyzną poinformowała nas, że mamy... półtorej godziny czasu.
   
                                            Zasapana kolejka odpoczywa
   
                                                               Drezyna
   
                                           Bocznica na stacji Paltin
   
                                     Jedni próbują przysmaków regionalnych
   

Pasażerowie mocanity gromadnie zmierzali do baru "pod chmurką", by skosztować miejscowych przysmaków – catering przyjechał z nami osobnym wagonem w składzie kolei. Spragnieni ruchu "ciekawscy" nie wiedząc, ile tracą, poszli na godzinną wycieczkę w głąb lasu pod opieką pracownika Parku Krajobrazowego, bo tylko tak bezpiecznie można się choć w niewielkim stopniu zapoznać z terenem.
   
                                                  Spacer nad Wazerem
   
                                     Przygotowywany transport drewna


W Górach Marmaroskich nie ma oznakowanych szlaków turystycznych ze względu na ich zalesienie, zbitą kosodrzewinę, brak leśnych duktów; są tylko ścieżki "wydeptane" przez zwierzynę i miejsca, którymi ze stromych zboczy ściąga się pnie drzew na brzeg Wazeru. Tu gospodaruje Natura i to, co czasem wydaje się ścieżką, może niespodzianie skończyć się skalnym urwiskiem, mało która bowiem prowadzi do nielicznych koszarów pasterskich.
Można także spotkać się z prawdziwym gospodarzem tych leśnych dziedzin – niedźwiedziem, a jest ich tu wiele, rysiem czy też innym dzikim zwierzęciem, których zwyczajów przeciętny turysta nie zna i może wyniknąć niemały problem, stąd ta opieka.
   
                               Oczekiwanie na występy zespołu regionalnego


Wśród tłumu turystów widać było dziewczęta i chłopców w pięknych strojach marmaroskich, którzy pośpiewali nam, zatańczyli i chętnie pozowali do zdjęć.
   
                                                         Dziewczynki,
   
                                                            chłopcy
   
                       młode kobiety-mężatki w pieknych strojach marmaroskich


Część przyjezdnych zawzięcie fotografowała malownicze pejzaże lesistej doliny rzeki ozdobionej skałami, bo dla beznadziejnych mieszczuchów rzadkością jest widok tak bujnej przyrody nieskażonej cywilizacją.
   
                                                                  Odjazd!

   
Podróż powrotna przebiegła szybciej – było z górki - i już po 2 godzinach mocanita osiągnęła Viseul de Sus.
   
                                                       W krętym kanionie
   
                                  Rzadko oglądane leśne krajobrazy
   
                                    Park Krajobrazowy "Dolina Wazeru"
   
                                          Krajobraz leśny - początek barw jesieni
  
                                                     Urwisko, jakich tu wiele
   
                                                Jeszcze chwila postoju
   
                                           Stacja końcowa już blisko
   
                                               Koniec podróży, a szkoda!


 Na stacji turyści, szczególnie ci młodsi, oglądali stare lokomotywy parowe i wysłużone składy wagonów kolei leśnej oraz drezyny, których nadwoziami były karoserie różnego typu samochodów osobowych i terenowych.
   
                                                 Mocanita na "emeryturze"

   
Jazda taką starą kolejką leśną do serca gór, bez pośpiechu, jak to dawniej bywało,
z błyskiem fleszy aparatów fotograficznych w miejscami ciemnej i wąskiej dolinie rzecznej, z wesołym gwarem, czasem śpiewem, w obłokach pary i dymu, z gwizdem, stukotem i zgrzytem to na prawdę wielka frajda dla każdego.

                         Viseul de Sus - Wyszów Górny - miasto na kresach

A ja poszłam zobaczyć stare, kresowe miasto, Wyszów Górny - dzisiaj, a więc – ruch uliczny, instytucje i sklepy, domy i świątynie stykających się tu religii, obrządków i tradycji czyli jego życie – w dalszym ciągu na kresach...Rumunii.


                                                                                                        Ewa Utracka

                    Kościół  katolicki 

                                                         
                                     
                                                       Cerkiew prawosławna
   
                             Ruch uliczny, w tle drewniany kościół św. Rity
   
                                                               Ołtarz 
   
                                                            Ulica
   
                                                        Zabudowa miasta

  fot. Ewa Utracka

                                                                                                











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz